Γλουτένη και Παρενέργειες

γλουτένη

Γλουτένη – Τι είναι και τι προκαλεί στον οργανισμό

Την Γλουτένη σίγουρα κάπου την έχουμε ακούσει όλοι την τελευταία περίοδο. Ακούμε τροφές χωρίς Γλουτένη, δυσανεξία στην Γλουτένη και γενικά προωθείτε στις ημέρες μας. Αν αναζητήσει κάποιος στο διαδίκτυο, από τις πρώτες εφαρμογής που θα βρει είναι στην αρτοποιεία. Αυτό γιατί ουσιαστικά το «φούσκωμα» της ζύμης από το ψωμί οφείλεται στην Γλουτένη. Ας δούμε πρώτα τι είναι όμως. Πρόκειται ουσιαστικά για μια πρωτεΐνη του εσωτερικού του σπόρου. Βρίσκεται στο μαλακό σιτάρι, την σίκαλη και το κριθάρι. Κατόπιν ας δούμε γιατί προκαλεί φούσκωμα. Η χημική της σύσταση δίνει μια κολλοειδή ουσία, όπου σε συνδυασμό με τους κόκκους του αμύλου και της μαγιάς δημιουργεί θύλακες αέρα.

Το πλεονέκτημα της γλουτένης στον αρτοποιεία είναι μειονέκτημα για τους ανθρώπους με δυσανεξία. Η δυσανεξία έχει διαταραχές για το έντερο ή και το στομάχι. Οι διαταραχές αυτές οφείλονται στην ζύμωση που γίνεται στο έντερο μας. Η ζύμωση απαιτεί τα υγρά του εντέρου και προκαλεί αέρια σε πρώτη φάση.

Παρενέργειες της Γλουτένης

Τα ανεπιθύμητα συμπτώματα της δυσανεξίας, διαφέρουν από τους ενήλικες και τα παιδιά. Σε παιδιά μπορεί να εμφανιστεί χρόνια διάρροια ή δυσκοιλιότητα, πόνος στην κοιλιά με φούσκωμα, αναίτια απώλεια βάρους. Στα ενήλικα άτομα του πληθυσμού από την άλλη μπορεί η δυσανεξία να έχει και άλλα συμπτώματα. Μπορεί να παρατηρηθεί αναίτια έλλειψη σιδήρου. Μπορεί να εμφανιστεί με αρθρίτιδα ή ενοχλήσεις στις αρθρώσεις γενικότερα. Κακή διάθεση ή και άγχος που μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε μελαγχολία. Δερματικά εξανθήματα και άλλου είδους δερματίτιδα. Αξίζει να αναφέρουμε ότι σε περιπτώσεις που δεν παρατηρούνται συμπτώματα δυσανεξίας, δεν θα πρέπει να την αποβάλουμε τελείως από την διατροφή μας. Αρκετοί νομίζουν ότι αν την αποβάλουμε θα χάσουμε ανεπιθύμητο βάρος ή θα μας φύγει κάποιο φούσκωμα. Την διάγνωση και την αγωγή της κατάστασης, σε κάθε περίπτωση πρέπει να την εμπιστευτείτε στον γιατρό σας.

Τροφές χωρίς Γλουτένη

Ευτυχώς για τα άτομα με δυσανεξία Γλουτένης μπορούν να καταναλώσουν εναλλακτικές τροφές και πολύ πλούσιες σε θρεπτική αξία. Πολύ καλές πηγές υδατανθράκων αλλά και πρωτεϊνών είναι η Κινόα, το ρύζι και το Φαγόπυρο. Επίσης τροφές που έχουν υδατάνθρακες κοντής αλυσίδας μπορούν να περιορίσουν τα ανεπιθύμητα συμπτώματα της δυσανεξίας. Τέτοιες τροφές είναι το μέλι, τα αχλάδια, τα μήλα, το λάχανο, οι φακές. Οπότε σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να οδηγηθούμε σε υπερβολικές λύσεις. Η ισορροπημένη διατροφή είναι που συστήνεται. Ισορροπία στην διατροφή σημαίνει ότι είναι κάτι που είναι διαφορετικό σε κάθε άνθρωπο. Απλώς θα πρέπει να προσαρμόσουμε το διαιτολόγιο μας με λιγότερη Γλουτένη εφόσον απαιτείται. Επίσης μην συγχέουμε τις θερμίδες με την Γλουτένη. Ενδεχομένως κάποιοι να παρεξηγήσουν την θερμιδική ενέργεια με την Γλουτένη. Ακόμη και τα προϊόντα χωρίς γλουτένη μπορεί να είναι αρκετά πλούσια σε θερμίδες. Όταν περιορίζετε τις τροφές με γλουτένη, συνήθως τα ζυμαρικά, νιώθετε πιο ανάλαφρη αίσθηση. Αυτό δεν είναι δυσανεξία σε γλουτένη, απλά περιορίσατε μια τροφή που μπορεί να καταναλώνατε περισσότερο συχνά από ότι θα έπρεπε.

Προσοχή

Σας ενημερώνουμε ότι δεν δίνουμε ιατρικές συμβουλές. Οι πληροφορίες που περιγράφονται στον ιστότοπο μας, έχουν μόνο ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν αντικαθιστούν την ιατρική επιστήμη. Σε κάθε πρόβλημα υγείας, θα πρέπει να συμβουλεύεστε τον αντίστοιχο ιατρό.

Περισσότερες πληροφορίες για την Γλουτένη μπορείτε να δείτε ΕΔΩ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *